Arbeitskreis Heimische Orchideen Rheinland-Pfalz/Saarland e.V., 2021: Die wildwachsenden Orchideen in Rheinland-Pfalz und im Saarland. Langenfeld, 440 p.

ISBN 978-3-88579-931-3

Prijs 30 € + 6 € verzending

Kan besteld worden bij veronika.gerling@gmx.de

Wie voor 30 oktober bestelt, krijgt 5 € korting!

Picture1

In 2018 kwam er nog een vernieuwde uitgave uit van de orchideeën van Nordrhein-Westfalen en nu enkele jaren later is er dan een boek over het gebied Rheinland-Pfalz en Saarland dat in het zuiden aansluit op het Bundesland Nordrhein-Westfalen. Een interessant boek omdat het deels grenst aan ons land en o.a. de zuidelijke Eifel omvat en grote kalkrijke gebieden van Moezel en Rijnvallei.

Picture2
Picture3

Het boek viel op 21 september in de bus en is 440 bladzijden dik. Het bevat naast de bespreking van alle taxa die in dit gebied gevonden worden ook nog enkele aanvullende artikels die gaan over een aantal gebiedsbesprekingen en ook over de ontstaansgeschiedenis van de lokale Werkgroep rond orchideeën. In Duitsland is er een nationale koepel “Arbeitskreis Heimische Orchideen – AHO” die in elk Bundesland (deelstaat) een lokale verankering kent.

Elk taxon krijgt ruime aandacht in het boek met foto’s, verspreidingskaart en informatie. Hieronder is een voorbeeld opgenomen van de Vlierorchis, Dactylorhiza sambucina.

Picture4
Picture5
Picture6
Picture7

Het boek is erg praktisch en biedt een belangrijke aanvulling op onze huidige kennis van deze streek. We komen er vaak namen in tegen van gebieden die wij ook al ooit hebben bezocht zoals de Hönselberg in Niederehe, Irrel in de Sudeifel, Mirbacher Wald en het trilobitenveld Gees in Gerolstein. Maar naast de ons bekende zuidelijke Eifel en de Vulkaaneifel leer je hier ook andere gebieden kennen uit de Taunus en de Hünsruck en maak je kennis met een aantal taxa die ons minder bekend zijn zoals Epipactis peitzii en Dactylorhiza vosagiaca.

Daarnaast leren we ook dat er de laatste jaren meer aandacht, studie en middelen worden besteed aan de bescherming van de natuur en wat dat betreft kan Duitsland wel nog één en ander aan ons leren.

Een regionale gids die zeker onze aandacht verdient !

Meer info : klik hier